Заняття — основна форма навчання, як в загальноосвітньому, так і в позашкільному навчальному закладі. Через нього проходять усі діти. І треба , щоб він обов’язково був сучасним, методично грамотним, цікавим.
Навчально-виховний процес у позашкільних закладах відрізняється від шкільного: метою, змістом, формами, використанням нестандартних методів і прийомів роботи, атмосферою доброзичливості і можливістю самостійного вибору дитиною напрямів діяльності.
Заняття в гуртку - та навчальна ситуація, той «сценічний» майданчик», де не тільки викладаються знання, а й розкриваються, формуються та реалізуються особистісні особливості вихованців.
Враховуючи специфіку роботи в гуртках кожен керівник вишукує, випробує власні знахідки, що відповідають його напряму роботи, його вихованцям.
Однак, є загальні вимоги до організації і проведення занять, яких потрібно дотримуватися.
Сьогодні, аналізуючи загальний стан проведення педагогами занять в гуртках, ми хотіли б звернути увагу на найбільш характерні їх недоліки.
Найбільш характерні недоліки занять:
- невміння якісно побудувати заняття;
- нехтування підготовкою плану-конспекта проведення заняття;
- не приділяється належна увага мотивації вихованців до заняття та актуалізації їх знань;
- тема, мета заняття не оголошується зовсім чи оголошення не адаптоване до сприйняття дітей;
- не завжди проводиться оперативна перевірка якості виконання вихованцями завдань;
- відсутня диференціація навчання;
- вихованці на занятті пасивні;
- робота ведеться з обмеженим колом дітей;
- характер навчальних завдань частіше репродуктивний за алгоритмом;
- нераціонально використовується час заняття;
- невиразність мови, монотонність голосу педагога, нерухомість його фігури;
- невміння поставити акцент на найголовніше;
- не достатнє врахування інтересів, захоплень вихованців;
- механічне запозичення передового педагогічного досвіду тощо.
У зв’язку з цим, пропонуємо деякі методичні настанови щодо удосконалення якості проведення занять в гуртках.
Основні вимоги до якісного сучасного уроку:
- науковість - використання новітніх досягнень науки, передової педагогічної практики;
- системність - побудова заняття на основі закономірностей навчально-виховного процесу; зв'язок з раніше отриманими знаннями та вміннями, опора на вже досягнутий рівень розвитку вихованців;
- оптимальність - реалізація на занятті в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів та правил; забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності вихованців з урахуванням їх інтересів, нахилів, потреб;
- ефективність - ефективне використання педагогічних засобів; зв’язок з життям, особистим досвідом дітей; формування практично-необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення та діяльності; формування уміння вчитися;
- можливість відтворення.
У журналі «Позашкілля» надрукована схема-конспект гурткового заняття, за якою педагогу-позашкільнику доцільно планувати навчальну діяльність.
Немає коментарів:
Дописати коментар